Hét informatieplatform over cloudoplossing en -bedrijven

Contact

Vernieuwing van ICT vereist andere benadering voor aanbesteden

Vernieuwing van ICT vereist andere benadering voor aanbesteden
20 April 2017 08:05 uur

Vaak worden IT-aanbestedingen in één adem genoemd met andere zaken die moeten worden ingekocht zoals meubilair of facilitaire diensten. De noodzaak van het hebben van specialistische kennis van IT-aanbestedingen wordt in dat geval onderschat. Bij een IT-aanbesteding is het bijvoorbeeld wenselijk om een goede gesprekspartner te zijn voor de betrokken IT-medewerkers en ook kennis te hebben van marktontwikkelingen. Joost Lucassen, adviseur bij Mitopics, legt uit waarin aanbestedingen op het vlak van ICT zich onderscheiden.

Het lijkt misschien logisch maar het aanbesteden van ‘ICT’ is niet hetzelfde als het aanbesteden van facilitaire producten of diensten. Maar waarom eigenlijk? Hoe komt het dat vernieuwing van ICT anders benaderd moet worden dan het vernieuwen van het contract voor de levering van pennen en potloden? Hieronder een aantal redenen.

Als eerste: ICT’ers houden van afkortingen en jargon dat voor buitenstaanders moeilijk te volgen is. Als je in een projectteam een serieuze sparringpartner voor de IT afdeling wilt zijn moet je weten waar men het over heeft, bijvoorbeeld als iemand ‘een koppeling wil met de AD’ of een ‘gevirtualiseerd serverplatform in zijn TIER3 datacenter’ heeft.

Verder zijn er in ICT land relatief veel ontwikkelingen, veel meer dan op de meeste andere gebieden. Als adviseur bij IT-vernieuwingsvraagstukken moet je daarom bijblijven en weten welke ontwikkelingen relevant zijn voor het betreffende vraagstuk. Dit maakt ook dat er relatief veel vernieuwingstrajecten zijn door een betrekkelijk korte gebruikstijd van diensten en producten. ICT medewerkers hebben daardoor zeer regelmatig ervaring met eerdere vernieuwingstrajecten, ook dit is anders dan in andere vakgebieden. Bron: consultancy.nl 20-4-17 Lees verder>>>>

  • ISPConnect
  • Nederland ICT