Hét informatieplatform over cloudoplossing en -bedrijven

Contact

4 redenen om voor een platformstrategie te kiezen

4 redenen om voor een platformstrategie te kiezen
14 March 2019 09:40 uur

In de zoektocht naar klantretentie en meer marktaandeel zouden CIO’s tevens moeten kijken naar platforms. De term platform wordt vaak gebruikt in technische kringen, maar wordt vaak verkeerd begrepen. Google, Facebook en Amazon zijn de platformreuzen van de 21e eeuw, maar wat is nu precies een platform, en moet jouw bedrijf er een bouwen? Zoals bij de meeste vragen is het antwoord “dat hangt ervan af”, maar als je op zoek bent naar uitbreiding van jouw gebruikersbestand, nauwere relaties met leveranciers wilt opbouwen en het voor concurrenten moeilijker maken om marktaandeel te veroveren, dan moet je op zijn minst een platformstrategie overwegen.

Als een platform op de juiste manier is ontworpen en uitgevoerd, kan het een kosteneffectieve manier zijn om je onderneming op te schalen en een duurzaam en winstgevend bedrijf op te bouwen. Zoals Accenture onlangs al aangaf, vertegenwoordigen de 15 grootste beursgenoteerde platformbedrijven 2,6 biljoen dollar aan marktkapitalisatie.

1. Profiteer van netwerkeffecten

Een van de belangrijkste redenen dat platforms als Google, Facebook, Amazon en eBay zo succesvol zijn geweest, is dat ze gebruik hebben gemaakt van de fenomenen die economen vaak netwerkeffecten noemen. Op basisniveau verklaren netwerkeffecten hoe de waarde van een netwerk of dienst onevenredig waardevoller wordt voor de gebruikers naarmate er meer gebruikers zijn.

Een sociaal netwerk biedt bijvoorbeeld meer waarde aan nieuwe en huidige gebruikers, omdat nieuwe individuen zich aanmelden en het potentiële aantal beschikbare verbindingen vergroten. Niet veel mensen wilden een faxapparaat toen er nog weinig andere faxapparaten waren om berichten te verzenden en te ontvangen, maar toen de gebruikersgroep groter werd, werd ook de waarde van een faxapparaat vergroot. Als je netwerkeffecten kunt benutten door een platform te bouwen dat in staat is om ze te exploiteren, zal je een krachtig en positief vliegwieleffect creëren. Bron: cio.nl  13-3-19 Lees verder>>>>

  • Nederland ICT