Hét informatieplatform over cloudoplossing en -bedrijven

Contact

Zo kun je grote online webshops verslaan tijdens peak sales

Zo kun je grote online webshops verslaan tijdens peak sales
15 November 2019 07:42 uur

De tijd dat retailreuzen tijdens peak sales een voorsprong hadden op hun kleinere concurrent ligt achter ons. Ook het MKB kan de online consument nu voor zich winnen tijdens Black Friday, Singles’ Day of Cyber Monday. Binnen én buiten de eigen landsgrenzen. Maar dan moet je als bedrijf wel aan de slag met de juiste personalisatie, lokalisatie en beveiliging.

Na het weekend van Black Friday (week 47) zijn week 50 (9 tot 15 december) en week 51 (16 tot 22 december) de drukste winkelweken van het jaar. Maar ook Valentijnsdag, Moederdag en Singles’ Day zorgen voor peak sales-momenten in de verkoopsector. En vergeet vooral Pasen of Sinterklaas niet. De consument winkelt zich een slag in de rondte, maar doet dat niet blindelings. Uit onderzoek van Ingenico blijkt dat 26 procent van de Nederlandse shoppers vorig jaar tijdens Black Friday een voorkeur had voor kleine, gespecialiseerde winkels.

De juiste ervaring bieden

Consumenten zijn meer dan ooit bereid om aanbieders te vergelijken en onbekende merken uit te proberen. Maar dan moet de klantervaring wel goed zijn. Consumenten gebruiken verschillende kanalen voor verschillende producten en kiezen uiteindelijk het kanaal dat de juiste ervaring biedt voor dat bepaalde product. Peak sales draait niet langer om kortingen of prijsverlagingen maar om de ervaring. Zo zegt slechts 45 procent van de Britse en 37 procent van de Belgische kopers kortingen te verkiezen boven alle andere overwegingen tijdens het online winkelen.

Welke prikkels dan nu bepalend zijn? Unieke producten, getrouwheids- en verwijzingsbonussen, uitgebreide retourmogelijkheden of gratis volgende dag verzending. Daarnaast vinden steeds meer consumenten eenvoudige betaalmogelijkheden belangrijk. Wie de online consument wil verleiden, moet toegevoegde waarde bieden. Kortingen en prijsverlagingen kunnen shoppers naar de site lokken tijdens peak sales-seizoen. Maar andere extraatjes zorgen ervoor dat ze terug blijven komen wanneer de normale service wordt hervat. En dat is op de lange termijn waardevoller dan conversies op de korte termijn.

E-commercebedrijven die buiten hun landsgrenzen willen groeien, hebben geluk. Overal in Europa worden fysieke grenzen gesloopt door de online mogelijkheden. En door een groeiende populariteit van internationale verkoopevenementen, zoals Valentijnsdag, Singles’ Day en Black Friday, wordt de kloof tussen nationaal en internationaal alleen maar kleiner. Zo stegen de internationale verkopen op Black Friday in 2018 maar liefst 73 procent ten opzichte van een jaar eerder. En er wordt voorspeld dat de cijfers dit jaar zullen toenemen omdat consumenten blijven zoeken naar unieke cadeaus voor de feestdagen buiten hun thuismarkt.  Bron: emerce.nl 15-11-19

  • Nederland ICT