Hét informatieplatform over cloudoplossing en -bedrijven

Contact

Uptime

Uptime is de Engelse aanduiding voor de beschikbaarheid van een dienst uitgedrukt in een percentage van beschikbare tijd ten opzichte van de totale tijd. Zo betekent bij een cloud dienst een uptime (garantie) van 99,9% dat de dienst maximaal 8,76 uur in een jaar ‘niet beschikbaar’ mag zijn en dus 8.751,24 uur per jaar wel beschikbaar is (in dit rekenvoorbeeld dat zeer gangbaar is gaat de cloud aanbieder uit van 365 dagen in een jaar van 24 uur elk, met schrikkeljaren wordt geen rekening gehouden).

Uptime varieert veelal tussen de 99,9% (wordt gezien als laag) tot 99,998% beschikbaarheid (hoog). De uptime is vastgelegd in de Service Level AgreementEngels (serviceovereenkomst); de contractuele afspraken die u als klant met de aanbieder van de clouddienst overeenkomt. Vaak zijn daarin opgenomen de mate van beschikbaarheid van de dienst, wat de vergoeding is als de dienst X tijd niet functioneert, hoe snel uw leverancier storingen op moet lossen, wie verantwoordelijk is voor de informatie, en zo verder. (SLAEngels (serviceovereenkomst); de contractuele afspraken die u als klant met de aanbieder van de clouddienst overeenkomt. Vaak zijn daarin opgenomen de mate van beschikbaarheid van de dienst, wat de vergoeding is als de dienst X tijd niet functioneert, hoe snel uw leverancier storingen op moet lossen, wie verantwoordelijk is voor de informatie, en zo verder.).

Definities

  • Nederland ICT